Tuesday, October 8, 2019

FEP (Fakulti Ekonomi & Pengurusan) UKM Bangi


Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca setia saya. Semoga anda semua diberikan kesihatan yang baik serta sentiasa berada dalam lindungan Allah SWT hendaknya. Hurmm okay hari ini aku rasa aku nak share dengan korang mengenai FEP di UKM Bangi. Ha mungkin ada yang dah tahu apa itu FEP dan mungkin ada juga yang tak tahu apa itu FEP. Tak pe, aku aku bagi nama penuh singkatan bagi FEP ini ialah Fakulti Ekonomi dan Pengurusan. Ha kenapa aku nak share pasal fakulti ini sebab aku adalah salah seorang student daripada fakulti ni huhuhuhu. Apa yang aku suka pasal FEP ni ialah sebab blok-blok di sini tersusun, maknya kalau korang nak cari dewan kuliah, bilik seminar, makmal  computer atau sebagainya senang je, sebab tersusun. Aku mula perasan bila kawan aku dari FEP yang nak tukar kos ke FSSK (Fakulti Sains Sosial Kemanusiaan) dia mengeluh sebab nak cari pejabat dekan FSSK tak jumpa-jumpa and then dia cakap lah dekat aku FSSK ni bilik-bilik dia berterabur sikit berbanding dengan FEP yang tersusun cantik cehhh hahaahhaah. Aku pun tak tau sebab mungkin aku tak pernah terokai lagi FSSK heheheh.

Apa yang aku nak share dengan korang ni adalah mengenai kos yang ada di FEP.Basically, di FEP ada 3 kos iaitu Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan, Sarjana Muda Ekonomi dan Sarjana Muda Keusahawanan dan Inovasi. Untuk ketiga-tiga kos ni semua students dekat FEP akan belajar subjek yang sama selama satu tahun ataupun 2 semester. Antara subjeknya ialah aplikasi computer, pengantar pengurusan, makroekonomi, mikroekonomi, prinsip perakaunan, matematik untuk perniagaan dan ekonomi, statistic untuk ekonomi dan perniagaan dan lain-lain lagi lah. Tapia da juga yang lain macam students ekonomi kena ambik ekonomi islam macam tu lah tak silapaku. Maklumlah aku bukan student ekonomi ahahahahha. So nanti bila tahun kedua baru ada major untuk kos ekonomi dan pentadbiran perniagaan. Cuma kos keusahwanan sahaja merupakan kos tunggal di FEP.

Okay contohnya, bila students pentadbiran perniagaan dan tahun 2 dia orng boleh pilih major yang dia orang nak. Antaranya yang aku tahu ialah, perakaunan, perkhidmatan kewagan dan pengurusan risiko, pemasaran, pengurusan sumber manusia, perniagaan antarabangsa dan lain-lain. Bagi kos ekonomi pula, antara major yang di tawarkan oleh fakulti ialah, ekonomi industry dan antarabangsa, ekonomi islam, ekonomi sumber dan alam sekitar, ekonomi dan statistic gunaan dan lain-lain. Dan macam yang aku cakap tadi bagi kos keusahawanan dan inovasi pula , kos ini merupakan kos tunggal heheheheh dan aku juga adalah seorang student dari kos Sarjana Muda Keusahawanan Inovasi.

Jadi, aku harap dengan perkongsian aku ini memberi gambaran dan sasaran kepada korang di luar sana yan berazam untuk melanjutkan pengajian di UKM terutama sekali di Fakulti Ekonomidan Pengurusan. Jangan lupa juga pilih kos Keusahawanan Inovasi. Best hehheeheh. Jumpa di hari yang akan datang dan semoga korang semua berjaya dunia dan akhirat hendakny. Byeee korang. J

                                                              Fakulti Ekonomi & Pengurusan

1 comment:

Kelebihan Jual Barang di Shopee

 Assalamualaikum semua...Apa khabar? saya baik2 saja..Harapnya kamu semua baik2 saya...Alright hari ni saya nak share dengan korang semua ke...